mandag, april 04, 2005

Æbler (igen)

Jeg har tidligere elaboreret om at jeg gerne ville plante et æbletræ mere i haven. Den overvejelse er nu kommet frem igen. Det skal være et træ der giver lidt sene gemmeæbler. Tillad mig at præsentere kandidaterne: 'Ananasreinette', 'Filippa' og 'Rød Pigeon'.

'Filippa' kender jeg, det er et fantastisk æble, og mine tænder løber i vand ved den bare tanke om det. Nam! Men det er "tipbærer" og bærer æblerne på grenspidserne. Smider nemt æblerne, og beskæring mindsker udbyttet.

'Ananasreinet' beskrives som havende en endnu mere udpræget og god aroma, men er mere "marvet" og ikke saftigt. Sæson januar-april.

'Ildrød Pigeon' er modtagelig for kræft og skurv.

Jeg kan iøvrigt anbefale Pometets hjemmeside; se dette link (http://www.pometet.kvl.dk/Aeblehistorier/) for historie og beskrivelse af æblesorter.

Jeg gentager mig selv. Nuvel, jeg gentager mig selv.

Hvad synes I at jeg skal vælge?


1 kommentar:

mettemusse sagde ...

Jeg synes klart du skal vælge en helt anden sort - nemlig oversete Rød Spartan. Her er tale om det sprødeste saftigste æble, du kan forestille dig. Det nærmest ekspolerer af syrlig sødme, når man sætter tænderne i det. Høstes sent - visse år har vi ventet til oktober (!). Dog opfylder Rød Spartan ikke helt dig ønske på ét punkt: det er ikke et supergodt gemmeæble. I køligt mørke holder det sig max. et par uger, før det begynder at runkne.
Men træet i sig selv er smukt og beskæres gerne. Med stor sorg fældede mine forældre "mit" sidste år, fordi de skulle bygge en ny carport lige netop dér, hvor mit gamle træ stod. Det blev 22 år.

 
Site Meter