mandag, april 25, 2005

Mere Arbejdsnyt

Det er ikke fordi vejret er exceptionelt dårligt til havearbejde for tiden - det er udmærket arbejdsvejr. Det er bare de lede frostnætter der lige for tiden sætter meget af arbejdet i stå. Jovel, det giver mere tid til at rydde op efter vinterens laden-stå-til, men det vi I VIRKELIGHEDEN gerne vil - det er at så... Så alle mine frø af salat og sommerblomster.

Desuden vil jeg ikke rive staudesektionen for alle de beskyttende visne blade, før jeg slipper for at se på rim på græsplænen om morgenen.

I den mere skægge afdeling er der knald på løgplanterne. Jeg planter helst selv ensartet, store grupper af hver - men det underholdende ved løgplanternes opdukken er faktisk at det her i haven er et vildt anarki. Mange års plantning har ført til at der er en lille koloni af balkananemoner hér, en gruppe violer dér, små gule narcisser flere steder og en gruppe påskeliljer dér. Én narcis under en busk. Én flok dobbelte vintergækker. Én dorothealilje. Plus de virkeligt trofaste Apeldoorn-tulipaner spredt i hele haven, i klassisk gul og rød. Vi taler ikke om tone-i-tone-havedesign her, men forårsmangfoldighed for fuld styrke!

Der er flyttet et stor flot 'Filippa'-æbletræ ind i haven. Den lægger op til at blomstre i år; tænk hvis jeg kunne få blot ét Filippa-æble af egen avl i år. Interessant nok er sorten 'Rød Aroma' en krydsning af 'Rød Ingrid Marie' og 'Filippa', og alle tre er nyplantede her i haven.

Jeg har læst visse steder at 'Filippa' ikke skal beskæres - men mine bøger siger at 'Filippa' bærer frugt på frugtspyd, dvs. små korte 2.års-sideskud - og det må betyde at man godt kan beskære andre steder end lige på frugtspydene - f.eks. hvis man vil korte hovedgrenene af.

Ydermere er der flyttet et Boysenbær ind i køkkenhaven. Dem jeg så på planteskolen ligner brombær meget i blade og grene, og denne her sort er da også tornløs (som brombær kan fås). Jeg tror også at bærrene er mørke á la brombær. Taybær, derimod, ligner meget hindbær i de småtornede grene og i den røde farve på bærrene. Begge er en krydsning hindbær/brombær. Uanset hvad, så håber jeg at de er søde og gode at spise. Og OK, hvis ikke, så håber jeg bare at der kommer bær nok til at jeg kan sylte dem :)

Min nye lægebaldrian (Valeriana officinalis) og læge-kvæsurt (Sanguisorba officinalis) er på vej op i klosterhaven, og pæonen ligeledes. Humlen, der sidste år kun var tre tynde pinde, er på vej med 10-15 meget kraftige skud - så der skal vist en rigtig humlepæl til i år.

I et lille hjørnebed, under en nyplantet sommerfuglebusk 'Black Knight', delte jeg en håndfuld småhjerte (Dicentra eximia, måske). Jeg havde ikke knyttet nogle særlige forventninger til det - men hvor er det på vej til at blive et kønt bed! De er alle slået an og ser fine ud med deres bløde, grålysegrønne, fligede løv. Helt ufortjent.

Og ugens ide: Jeg overvejer om den magnolia, som jeg gerne vil plante ved garagen, skal være en sart lysegul magnolia 'Elisabeth'/'Elizabeth'. Fås i, øh, Langeskov Planteskole. På Fyn.


Ingen kommentarer:

 
Site Meter