onsdag, marts 02, 2005

Krukkerier

Den dér elendige daglilje som jeg har forelsket mig i har helt skudt mit ellers godt planlagte krukkeri ned. Alt var planlagt ned til mindste detalje, dahliaknolde bestilt til to af krukkerne og hostaer til de to andre. Krukkerne indkøbt. Simplicity this year. Flere måneder i forvejen.

Fejl nummer ét: Dahliaer blomstrer først for alvor i august engang. Lang tid med kedelige krukker.

Fejl nummer to: Daglilje 'Gentle Shepherd' vil jeg meget gerne have i en krukke. Blomstrer i tre uger i juli-august. Lang tid med kedelige krukker. Drop dagliljen.

Hvad blomstrer i maj-juli? Iris germanica? Måske skal man bare vælge udplantningsplanter af en art - lyseblå stedmoder, for eksempel.

Så er jeg egentlig også for nærig til at betale for gode krukker. At jeg denne gang har taget mig sammen til de fire armerede beton-terrazzokrukker er drevet af meget bitre erfaringer med elendige krukker der ligner løgn efter en sæson. Men at købe krukke nummer fem af denne dyre type - her sparker min nærighed altså lidt ind. Øv.

For resten har Claus Dalby, manden med den luksuriøse have i Riisskov, publiceret endnu en krukkebog. Måske skulle jeg have læst den først, haha!

Ingen kommentarer:

 
Site Meter