onsdag, marts 02, 2005

Tomater

Der står to tomatsorter på min planteønskeseddel i år. Jeg vil nemlig gerne have nogle tomatplanter i urtehaven, og jeg går efter en fantastisk og intens smag - og det betyder cherrytomater eller cocktailtomater. Der findes nye sorter med en (efter sigende) fantastisk sødme. Det interessante er, at sødme uden syre er kedsommeligt, så jeg er spændt på om disse meget søde sorter stadig har det spark der skal til en god tomatsmag. De æblesorter som jeg elsker - f.eks. Filippa, Guldborg - har så meget af både syre og sødme at mundvandet løber automatisk ved tanken. Det er det samme med tomater. En fad, sød tomatsmag - næ tak.

www.impecta.se har mange slags tomatfrø, og det er nu man skal forkultivere sine tomatplanter indendørs. Jeg har flere sorter på hitlisten (ak! det har man altid), men jeg satser nu på at købe mine planter færdige.

TOMAT. ‘GREEN GRAPE'. Låg busktomat med äggformade, gröngula, strimmiga frukter, 3-4 cm i diameter. Koncentrerad, söt arom. För varma utelägen och växthus. Är mycket dekorativ och passar bra för ampelodling, gärna med inslag av en färgad blomsterväxt.

KÖRSBÄRSTOMAT. F1 ‘SUNGOLD'. Skarpt orangefärgad, något större körsbärstomat. En av världens sötaste sorter, med förträfflig tropisk fruktsmak. Odlas i växthus eller på friland. Uppbindes.

KÖRSBÄRSTOMAT. ‘GARDENER'S DELIGHT'. En mycket omtyckt, gammal sort som fått utmärkelser som kanske "världens godaste tomat". Rödfruktig, något större körsbärstomat, 30-40 mm i diameter. Hög växtkraft för både växthus och friland. Uppbindes.

Ingen kommentarer:

 
Site Meter