søndag, marts 14, 2010

Compostum

Jeg erklærer hermed kompostbeholderne for åbne! Nu er de tøet op, så nu kan man for det første åbne lågene, og for det andet kan man inden længe få en regulær kompostering igang.
Kompostere - mærkeligt ord. Af fransk "compost", fra middelalderlatin compositum, fra latin componere.

Hvis det skal være meget nemt, det med at samle sit køkkenaffald og bringe det ud i baghaven til beholderne, så er løsningen - i mit perspektiv - kompostérbare biobags. Desværre er der ikke nogle supermarkeder her i lillebyen der har dem, så jeg har forsøgsvis bestilt nogle biobags online. Jeg håber at de passer rimeligt i størrelse til vores affaldsspande. Den lille grønne spand, som vi indledningsvis anvendte (uden poser) - den var for lille til husholdningens storproduktion, og desuden kunne den ikke finde plads nogle steder, hvorfor den endte med at være p....irriterende på køkkenbordet.

Á propos hele processen med at kompostere, så har jeg set et godt tip til når man skal si den færdige kompost. En af de gammeldags plasticvasketøjskurve med buet låg! Vend låget så det buer nedad og sæt en sort affaldssæk i kurven - sådan.

2 kommentarer:

lene sagde ...

det forstaar jeg ikke rigtigt. plastikpose, hvad bruger du den til?
skal komposten ikke bare rystes/sies ud gennem plastikgitteret?

sil sagde ...

Jeg har ikke prøvet det selv, skal refærdigvis siges! Men som jeg ser det sier man komposten gennem låget - og ned i beholderen hvori man har monteret en plastiksæk - og uden plastiksæk drysser den færdige kompost vel ud gennem siderne af beholderen?

 
Site Meter