tirsdag, december 28, 2004

Fugle og Fæ

Jeg har været ude og sætte to nye redekasser op til fuglene. De to gamle var af typen "udhulet stykke birkebrænde" og var vandtrukne og møre. Egentlig har jeg her i efteraaret tænkt paa selv at snedkerere nogle små spøjse huse i kække farver, men da jeg gerne vil have mange redekasser ville der blive for meget nisselandskab over det. Valget faldt på birdboxcompany.com. Deres kasser er diskret grønbrune, de holder i 10 aar, de er lette og stærke og nemme at rengøre, de har rovdyrspærre, indvendig "trappe" og forskellige hulstørrelser til hver kasse. Og saa kommer de med posten som et udstanset samlesæt til at folde selv! Dansk design og patent. Jeg synes at det er et fikst koncept. (Fodnote: Har absolut ingen interesser i selskabet).

Hunden måtte finde sig i at skulle donere to store haandfulde pels til at lægge en blød bund i kasserne. Jeg fortalte ham ikke at han blev børstet for fuglenes skyld. Fugle skal slaas og holdes nede, mener han. Solsortekluk i haven kan ihvertfald faa slumrende hund til at vaagne. Og da maa jeg leve med at haven ikke er min alene - at hunden ogsaa har sine store glæder ved den - og hvis en af hans store glæder er at accelerere bagom rhododendronerne i haab om at overraske henholdsvis egern og kat, saa maa jeg vel leve med at i det mindste nogle af mine gammeldags pinseliljer trædes under fode. Det samme gælder hans efterfølgende stolte "her-kommer-jeg"-trav hen over en forsamling af 40 nye hvide botaniske krokus 'Snowbunting'. Jeg haaber at de smaa 'snespurve' trods alt kan mønstre en blomstring. Naar jeg ser paa deres små blege kræmmerhuse der allerede er oppe, synes foraaret ikke at være saa langt borte - for fugle og hunde og mennesker.

Ingen kommentarer:

 
Site Meter