fredag, maj 18, 2012

Lonicera

Jeg er en duftoman. Og hvem er ikke det? Jeg kender ikke nogen mennesker der ikke holder af dufte, og ikke lader sig påvirke af dufte, eller kommenterer dufte. Om det er dufte af stegt kød, tagetes, smør, røg fra et bål, popcorn, eller parfume - vi reagerer på dem. Når det gælder haven, ville jeg nok i virkeligheden helst også fylde haven med duft. Jeg kan næsten ikke få for meget. Tænk hvis det var muligt at stå midt i en koncentreret duft af ærteblomster eller kaprifolie? 


Med hensyn til kaprifolie, så har vi ikke haft nogen her i haven. I sommerhuset, derimod, findes der i underskoven mange små vilde kaprifolier; og hvor vidunderligt er det ikke at møde sådan én om aftenen, i skumringen, når man går på plantagevejene med hunden... 


Men da der blev en plads ledig på et klatrestativ for planter (en staude-ærteblomst er vistnok checket ud), måtte vi hen og hente én. Ingen dufthave uden kaprifolie! Og da vi gerne ville have en cremefarvet nuppede vi en 'Belgica Select'. Jeg er bare ikke så sikker på at den er cremefarvet. Google-billeder viser 'Belgica Select' både som rent cremefarvet, men også med en blomst der er rødlig udenpå. 


Nå, pyt! Bare den dufter!




Ingen kommentarer:

 
Site Meter