lørdag, december 03, 2011

Cedertræet med sin Pynt



Atlas-cederen (den blå, Cedrus atlantica 'Glauca') har i nogle år været juletræets svar på "hvidt og skrammet". Jeg mener dermed, at hvis man havde et hus baseret på flødefarvede franske land-antikviteter med ufuldstændig maling, så var det en atlasceder der kom med, når der skulle fotograferes til Bo Bedres julenummer. Eller den var i det hele taget med hvis der skulle fotograferes til Bo Bedres julenummer. You know what I mean.

Og det er jo nok fordi det er et æstetisk træ. I farve og i form er det smukt. Som jeg ser det, har det kun én overvældende ulempe. Det er dyrt. For pokker, det er dyrt. Et eksemplar i knæhøjde koster 5-600 kroner.

Så derfor tænkte jeg at det kunne være hyggeligt at dyrke nogle selv. Jo, det vil tage 14 år før de når knæhøjde, men jeg dyrker heller ikke planter fra frø for at videresælge - men fordi det er sjovt.

Frø fra atlasceder til salg? Nul. Det kan jeg simpelthen ikke finde. Kan du?

Ingen kommentarer:

 
Site Meter