torsdag, september 15, 2011

En Gartnertanke Bag



Som mor til to og gift med en mand oplever jeg tit udflugter i kvartetform.

Det er - ahem - mig der er haveinteressenten i dét selskab, men det véd og respekterer de andre tre vidunderligvis. Det betyder ikke at de gider at tage på haveudstillinger, men det betyder at de godt ved, at jeg kan finde på at gå lidt i stå - enten for at falde i staver over, eller kikke på, eller fotografere en plante, et træ, en plantesammensætning, et bed osv. De er endda holdt op med at være flove over det, og kommer nu snarere og påpeger mulige "sights" for den haveinteresserede...

I år var vi (igen) i Astrid Lindgrens Värld. Det er en smuk "forlystelsespark" - smukt lagt ind i en naturlig scene med småskov, eng og mose. Der er i det hele taget en klar gartnertanke bag indretningen af parken. Det sås meget tydeligt i den nye Mattisborg (tænk Ronja Røverdatter).
Se en smuk og vidunderlig lille urtehave. Fuldstændig unyttig, udelukkende med en æstetisk og dramaturgisk funktion - men sikke et gartneroverskud. Sort kål, bønner, lavendel, peberrod, kvan, selleri, hestebønner. Åh, bare min køkkenhave havde set sådan ud i år.

4 kommentarer:

Frøskuffen sagde ...

Det kunne have været mig, som skrev dette indlæg. Nogle gange ( ofte) må vi virkelig tage hatten af for de stakkels familiemedlemmer, når de så tålmodigt holder os ved selskab.

Men for børnenes vedkommende, så tror jeg, at de senere får noget ud af det alligevel. Jeg er også selv blevet slæbt med rundt i diverse haver som barn og husker det ikke som noget forfærdeligt. der var som oftest en gynge eller andet børnevenligt, og madkurven fejlede aldrig noget :)

Det lyder som en spændende have, i var i denne gang.

sil sagde ...

Tak! Ja, man er jo en lusket propagandist som håber at det dér med have smitter af på poderne...

Havehilsner
Eva

Landbohaven sagde ...

Tak for kigget.

Bente sagde ...

Jamen det gør det. Der går bare noget tid, før det bundfælder!
Mine to piger er nu voksne og her både børn og egne haver. De er begge glade for have, men på hver deres egen måde.
Nu er jeg så i gang med at »præparere« mine børnebørn. Vi laver kranse til håret og plukker smukke buketter fra havens blomster. Dejligt. Med den ene dreng har jeg lavet kastaniedyr og udhulet græskar. Så jo alle kan være med.

 
Site Meter