fredag, september 02, 2011

Driftsikre Tulipaner

Hvad der foregår i maskinrummet på en tulipan véd jeg ikke. Men noget foregår der, og vi kan konkludere at tulipaner ikke trives på samme måde i Danmark som i Holland og England. Derfor kommer de heller ikke allesammen igen. Men nogle af dem gør. Hvilke?

På den ene side har vi Darwin-tulipanerne 'Apeldoorn' og 'Gul Apeldoorn', som jeg har en flok af i højrød og klargul (brrr); de er absolut driftsikre.

På den anden side har vi 'Queen of Night'. Man kan være helt sikker på at 'Queen of Night' ikke kommer igen her hos mig - det er afprøvet mange gange - men til gengæld kan jeg godt leve med at skulle anskaffe mig en pose eller to. De passer frygtelig godt til bølgekronet storkenæb (Geranium phaeum). Det samme gør 'Carnaval de Nice', og den ser vi heller ikke to gange.


Hvert år, når jeg overvejer at anskaffe flere tulipanløg , må jeg fiske dette link frem:

http://www.haven.dk/news.asp?x=&detail=22010&list=0..1

Det er Haveselskabets anbefalingsliste for driftsikre tulipaner. Jeg er til hvide og sorte tulipaner, så blandt favoritterne er 'Mount Tacoma' og 'Purissima'.


Ingen kommentarer:

 
Site Meter