lørdag, april 09, 2011

Rabarber



Rabarber-rabarber-rabarber.

Nej, hvor jeg holder meget af dén plante. Med tiden mere og mere. Måske bliver jeg mere mormor-agtig i min plantesmag med alderen - det ville være meget interessant (bortset fra at jeg i så fald ville ende med krukker med den forkætrede treenighed marguerit-rød pelargonie-blå lobelie; føj!). Her i haven er rabarber den første plante der lover os at der kommer noget vi kan høste, tilberede og spise. Resten af forårsbebuderne - krokus, vintergæk, anemone - er smukke og dejlige, men letbenede og kun til æstetisk brug. Rabarber vejer noget i hånden - og lover noget til maven. Det er skønt.

Det er fristende at prøve at drive dem lidt frem, når de står der med fede røde knopper nede ved jorden, så i år satte jeg hhv. et klart plasticlåg og en sort murerspand henover to af planterne (se fotos). Det er meget effektivt. De er meget længere fremmme end de udækkede kollegaer.

Indrømmet, et par store "rhubarb forcing pots" ville være meget smukt, men vi véd jo at de koster 750 kroner stykket, og så er murerspande godt nok til mig.


Det interessante er at rabarberne i mørket bliver meget smukt gule og røde...

Ingen kommentarer:

 
Site Meter