fredag, januar 14, 2011

The Big Blue



I år, tror jeg, bliver det år hvor det store blå staudebed skal konsolidere. Der har været mange forsøgsstauder, og der har været darwinistiske processer, og i år bliver de ting hevet ud der er for små eller ikke fungerer. De store, monumentale blålilla stauder - de fungerer bare, og det er (fandeme) flot.

Tilbage står at forkanten ikke helt fungerer. Om jeg skal gå konservativt og lave en lille buksbomhæk (hm!) eller om jeg skal finde en god staude (fx. vortemælk, Euphorbia amygdaloides, som jeg allerede har nogle af på forkanten) og lave en hel ubrudt kant, det ved jeg ikke.

Der er et par ting jeg gerne vil frøså og sætte ind i staudebedet. Det er to meget, meget smukke og sikre planter: Kongelys (Verbascum phoenicium) 'Violetta' og Kæmpejernurt (Verbena bonariensis).
De to vil jeg gerne kultivere mange af, og så indplante rigtig store grupper i bedet. Det bliver bare så smukt...
.
Reality check: Enhver der frøkultiverer véd at jeg så helt sikkert kun får fremavlet cirka tre halvynkelige udplantningsplanter, og derefter vil være nødt til at indkøbe full-size stauder til en eksorbitant pris.

Ingen kommentarer:

 
Site Meter