onsdag, april 14, 2010

Løvstikke

Løvstikke. Det er og bliver et sært navn - løvstikke stikker jo ikke. Endnu mere sært er det (synes jeg altså) at den hedder noget lignende på dansk som på latin: Levisticum officinalis. Officinalis - det er noget der hører til officinet, dvs. på apoteket - og da det er en professionel interesse herfra, samler jeg i urtehaven på planter der hedder officinalis til efternavn.

Jeg må indrømme, at da vi flyttede hertil, stod der en mægtig gammel løvstikke netop i urtehaven. Den var enorm og fyldte alt for meget, og jeg anede ikke hvad vi skulle bruge den til, så den blev fjernet. Men det ved jeg nu - så nu er Levisticum flyttet ind igen. Løvstikke skulle være dejligt som løvstikkepesto og til at komme i kartoffelvandet når man koger kartofler. Jeg forestiller mig at det må blive helt vidunderligt at sidde på terrassen til sommer og grille en frilandskotelet og få nykogte kartofler med løvstikkepesto til...

Ingen kommentarer:

 
Site Meter