onsdag, maj 16, 2007

Hosta og 'Non-Hosta'

For mig er hostaer interessante i to grupper.

Der er de rigtig store hostaer, der står som "møbler" i haven.
Hosta sieboldii, som vistnok er den vi selv har stående, er en mægtig skulptur: En kunstinstallation der udvikler sig fra grøngrå linierede kræmmehuse nede ved jorden, til enorme flader af sølvlysende blade i mandshøjde, til efterårets lysende gule blafrende flag på stang.

Så er der de mindre, som jeg egentlig synes er tæske-uinteressante, sådan rent havemæssigt set. Men jeg synes at de er meget interessante i buketter.

Jeg hører helt klart til dem der foretrækker hostaer med et blågråt skær; andre foretrækker de friskgrønne.

Seneste installationer til haven er hosta 'Spilt Milk' og hosta 'Praying Hands'. De bliver begge to cirka 50 cm, så jeg falder da ikke lige over dem, selv om de hører til smågnallingerne blandt hostaer.

Ingen kommentarer:

 
Site Meter