onsdag, maj 23, 2007

'Betty Corning'

'Betty Corning' er en Clematis af viticella-gruppen. Jeg fandt den fordi jeg en dag simpelthen søgte på Google efter ordene "most beautiful clematis", eller noget i den stil. Så dukkede den frem.

'Betty Corning' blev fundet i 1930'erne af Betty Corning. Hun havde en charmerende, rig og ombejlet og succesrig mand, men så ikke meget til ham, og begravede sig i interessen for sin have.

Den er beskrevet første gang som : "A dream ornamental: a summer-long bloomer with a profusion of large, fragrant flowers...easy to cultivate, hardy in winter, able to withstand drought."

Den er langlemmet og kan blive 3½-4 meter høj, men ikke for tung i toppen. Den er duftende, med de yndefulde typiske 4-6 cm viticella-blomster. Farven varierer med vejret, men den er generelt lyslilla med en hvidlig stribe. Den er bestilt hos Flemming (ClematisDanmark), som kun havde en bette stikling, men som venligt skrev: "Jeg kan godt forstå, at du er lun på Betty Corning, så jeg synes, vi skal lade den vokse til. Selv om der er andre, lignende substitutter, så må jeg erkende, at der kun er én Betty Corning. Jeg kontakter dig når det er tid."

Det er vigtigt at have noget at drømme om, og det er godt at ha' noget at glæde sig til, så jeg vil drømme om og glæde mig til store-Betty.

Hun vil sikkert gøre en vidunderlig figur i en buket med violfrøstjerner...

Ingen kommentarer:

 
Site Meter