lørdag, december 03, 2005

Juleindkøb!

Jeg har foretaget et juleindkøb med henblik på påsken...

De kære folk på Lundhede vil sende mig 2 stk. Helleborus abchasicus albus samt en Helleborus hybridus White Spotted Lady. Så kan jeg ikke lige huske om White Spotted Lady er et sortsnavn og derfor skal i enkeltcitationstegn, eller om det er en frøstamme og ikke skal. Eller om det er omvendt?

De blomstrer vistnok henad marts-april. Altså til påske.

Under alle omstændigheder er den rigtig køn, se foto - og så må vi se hvordan blomsterne i virkeligheden ser ud. Bare den har pletter, så er jeg fornøjet.

Jeg har ovenikøbet, for at gøre det så godt som muligt, købt kalk til udstrøning i bedet. Læseren husker nok at jeg har lavet et bed med stinkende nyserod og disse her andre Helleborus'er, og jeg har læst mig til at de er kalkelskende planter.

Og så fik jeg rodet nogle gamle artikler i Haven frem, om Helleborus. Der er et billede af en af de rigtig mørke purpurfarvede, 'Indigo'. Uha den er pæn. Men nu forsøger jeg mig først med de her par stykker, og hvis de overhovedet vil leve hos mig må vi kikke på sagen til næste år.

Her haster det ikke.

"
Her vil ties, her vil bies,
her vil bies, o svage sind!

Vist skal du hente, kun ved at vente

kun ved at vente, vor sommer ind.

Her vil ties, her vil bies,
her vil bies, o svage sind!


Trange tider langsomt skrider,
langsomt skrider, det har den art.
Dagene længes, vinteren strænges,
vinteren strænges, og det er svart.
Trange tider langsomt skrider,
langsomt skrider, det har den art."

(Brorson)

Ingen kommentarer:

 
Site Meter