lørdag, november 26, 2005

Helleborus

Æv, når vi når til denne årstid får jeg kløe i Helleborus-fingeren. Desværre tror jeg at en samlermani for Helleborus har én ting til fælles med tulipanomanien i Europa - man kan ruinere sig selv på én plante, hvis den er speciel nok. Eksempelvis de "grå" Helleborus-krydsninger.

Jeg har lavet mig et bed med stinkende nyserod (under kristtorn-afdelingen), fordi de er så dejlige at se på - mest om vinteren, hvor de er smukt grønne, men faktisk er de lige så pænt grønne om sommeren. Anyway, jeg ville gerne plante et par hvidblomstrende orientalis ind i gruppen, men lur mig om jeg lige kan finde nogle i nærheden?

Man kan altid finde sådanne ting som dobbelte hvide krydsninger og specielle underarter - det er vist en smal sag - hos f.eks. ashwood-nurseries.co.uk. Men som antydet ovenfor forsøger jeg at holde mig klar af de vildeste ludoman-indkøb.

Jeg vil gerne have en hvidblomstret der er lige så høj som H. foetidus (nyseroden) - H. niger, den traditionelle hvide julerose, er meget lav og iøvrigt grågrøn på bladene. Men samtidig skal det siges at hele Helleborus-markedet virker fuldstændig uoverskuleligt, bl.a. mht. navngivningen. Hedder det Helleborus orientalis ssp. abchasicus eller bare H. abchasicus?

Nå, sidstnævnte findes i hvid og den vil jeg (også) gerne ha'. Eller en H. orientalis i hvid, det ville også være OK. Men hvem i Danmark sælger dem?

Helleborus tilhører ranunkelfamilien. Of course, med den blomst.

Ingen kommentarer:

 
Site Meter