mandag, juni 13, 2005

Aquilegia

Mine første akelejer, en gave fra søster sidste år, blomstrer nu. Jeg aner ikke hvilken art eller sort det er, men de er meget smukke. Hvide med gulligt indre og en lang elegant spore. De bliver endnu smukkere og kraftigere næste år, men jeg har tænkt mig at lade en enkelt sætte frø.

Søster har også suppleret mig med 5 Aquilegia 'Single Black' (sortrød) og 2 Aquilegia flabellata nana ex. alba (lav hvid akeleje).

Ude i mine frøkasser fra i januar kan jeg nu notere mig én succes, nemlig at der nu er en del bittesmå akelejeblade af Aquilegia viridiflora 'Chocolate Soldier', den grøn/brunblomstrede akeleje. Om der kommer nogle op af A. fragrans og A. atrata blæser endnu i vinden.

Ideen var at holde bedet i hvide og "sorte" arter og sorter, og så lade dem krydse sig. Det ER altså derfor man har akelejer - fordi man får helt andre typer ud af det efter nogle år, og det er sjovt at se hvilke. Akelejer er ikke for kontrolfreaks.

Skal man have interessante akelejer er www.secretseeds.com et rigtig godt sted.

Ingen kommentarer:

 
Site Meter