fredag, februar 18, 2005

Snegle

Når man planlægger årets gang i haven, så gør man det ud fra hvordan man gerne vil have at det hele skal ende med at se ud. Man bestiller frø og knolde, og laver ønskelister over ting der mangler eller planter man gerne vil have. Man maler et skønt drømmebillede af "Haven 2005". Fantastiske farver og frodighed. Succesfulde salatbede.

Når vi taler om vores have, så skal der altså til dette drømmebillede tilføjes 10,000 snegle. Som netop nu ligger i dvale i jorden. Jeg ville gerne have haft 25 minusgrader og barfrost i en kort periode, i håb om at det ville tage livet af halvdelen af dem. Under alle omstændigheder er det klogeste nok bare at forberede sig på sneglenes opdukken, i samme øjeblik det bliver 8 graders varme.

Jeg vil gerne have salat. Det vil sneglene også. En af årets investeringer vil derfor blive sneglehegn til køkkenhaven. Planen er at sætte to indhegninger á 1 kvadratmeter til salatdyrkning. Sidste år klarede sommerblomsterne det fint, så de vil blive sået udenfor hegnet.

I år vil jeg også gerne have tomatplanter og dahlia. Jeg er ikke så naiv at jeg tror at sneglene ikke vil æde dem også! Derfor vil jeg gøre et forsøg med "sneglekraver" - egentlig blot en plastickrave med ombukket kant - til tomat og dahlia.

Udover disse to forsøg vil der naturligvis være det sædvanlige ulækre arbejde med aflivning af snegle i haven, og så vil de få Ferramol allerede fra marts, når de kommer frem. At kæmpe ene mand mod 10,000 snegle kræver altså lidt hjælpemidler!

www.nyttedyr.dk - og andre steder - kan man købe sneglekraver og sneglehegn.

Der står forresten at "Snegle angriber følgende kulturer: Tomater, agurker, peber, vin, prydplanter, liljer, jordbær, salat, kål, rodfrugter, bønner og ærter, korsblomstrede".

Hvad er der så tilbage som ikke bliver angrebet af snegle - grantræer?

Ingen kommentarer:

 
Site Meter